Zondag 16 december 2012 jl


Midwintervuur
Winterse liederen, heidense geheimen en volkse verhalen

Trio d'Affaire:
Caroline Erkelens, zang en fluit
Anne Koene, harp
Renate Jörg, accordeon en zang

Drie muzikale raspaarden die hun sporen alledrie reeds verdiend hebben in concertzaal en theater, kwamen drie jaar geleden voor het eerst bij elkaar. Zij verzamelden winterse liederen, heidense geheimen en volkse verhalen, die zij lieten horen in het programma Midwintervuur.  Sinds meer dan 10.000 jaar viert en vreest de mensheid de winterzonnewende. Trio d'Affaire brengt de verzamelde liederen uit alle windstreken van Europa met passie. Liederen die vertellen over goden, het verdwijnen van de zon, de kracht van de maan en natuurlijk ook over ons eigen midwinterfeest en het kerstverhaal. Muziekliefhebbers en koukleumen warmden zich aan het midwintervuur op zondag 16 december bij Podiumkunsten Emmakade!


18 november 2012 jl.

Cazalla!
Liederen, gedichten, proza tekst en toneel

Trio Bleke Rozen
Marina Besselink; sopraan,Valérie Friesen; alt, Femke de Graaf; piano
Flip Filz, regie en tekstbijdragen
Marjan Vos , kostuums

"Prachtig theater, mooie teksten en geestig! Was voorbereid op een concert maar dit is een veel rijkere ervaring!"
"Wat een fijn podium voor zo'n mooi, ontroerend, soms grappig en prachtig programma! Dank jullie wel voor het meenemen door al die verschillende lagen van "voelen - horen - zien" en geraakt worden."
"Fascinerend, verrassend. Prachtige stemmen en begeleiding. Houd jullie in de gaten en vertel het verder. Het huis en de mensen die dit voor jullie mogelijk maken. Prachtig!"

Trio Bleke Rozen speelde met Cazalla hun eerste muziektheatervoorstelling bij Podiumkunsten Emmakade. Voor een uitverkochte zaal zongen en speelden de drie musici het dak eraf. Cazalla is een eigenzinnige combinatie van liederen, gedichten, proza tekst en toneel. Alt Valérie Friesen en sopraan Marina Besselink gingen met pianiste Femke de Graaf aan de hand van gedichten en teksten van Federico Garcia Lorca op zoek naar zijn “Duende”, het gepassioneerde moment waarop een kunstuiting onontkoombaar wordt. Dit genotvolle, schijnbaar roekeloze en tegelijkertijd pijnlijke moment staat centraal in Lorca's werk. Het trio zong en speelde Spaanse en Franse liederen van oa. Lorca zelf, Ferdinand Obradors, Claude Debussy, Astor Piazolla, Carlos Guastavino, Xavier Montsalvatge en nieuwe composities van chansonnier en componist Matthias Kadar op vertaalde gedichten en tekst van Federico Garcia Lorca. Met dit programma vierde het trio niet alleen het leven, maar schepten ze ook een beeld van de schrijver via dezelfde verbeelding die Lorca ook gebruikte. Een aanrader!


Zondag 21 oktober 2012 jl


Tchaikovsky
"De jaargetijden" en poëzie van Ariadne Verstegen

Ariadne Verstegen, piano en voordracht

"Schitterend, ontroerend, weemoedig, herkenbaar! "
"Unieke ervaring, in elk opzicht zeer prettig".
"We hebben genoten, mooie muzikale afsluiting van een weekendje cultuur in Den Haag".

Ariadne Verstegen, die al eerder te gast was bij Podiumkunsten Emmakade in een programma met schrijver en theatermaker Bernard Christiansen, kwam ditmaal naar Den Haag met haar soloprogramma "De Jaargetijden" van Tchaikovsky, met eigen en eigenzinnige gedichten van eigen hand. Voor elk van de 12 delen van "de Jaargetijden" droeg Ariadne een gedicht voor dat zij zelf schreef geïnspireerd op de verschillende sferen en klanken van de muziek die zich vertaalden naar beelden en daarna in teksten. Er dansten geliefden, vogels zongen sneeuwstormen trokken aan het publiek voorbij en ook gemaskerde dronkenlapen… De gedichten, krachtig en breekbaar waar nodig, zorgden ervoor dat het publiek helemaal werd meegenomen met de muziek. In een intens uur vol muziek, teksten en beelden vloog een heel jaar onze zintuigen voorbij, een mooie ervaring!



Zondag 16 september 2012 jl


Inspired by Bach
Bach Cello Suite nr. 6 and new compositions for cello solo


Foto's: Peter Nientied

Katy Bell, cello

"Gefeliciteerd met het Podiumsjubileum!"
"Many thanks and congratulations on a lovely concert, a wonderful atmosphere and a great initiative reaching out to the expat community!"
"Thank you for a very enjoyable concert in a delightful setting".

Ook de derde keer dat de Schotse Katy Bell speelde bij Podiumkunsten Emmakade trad ze op voor een volle zaal, ditmaal maakte Katy de cyclus rond, met de 6e en laatste Suite van J.S. Bach! Podiumkunsten Emmakade begon op deze manier heel mooi aan haar lustrumseizoen. Speciale gasten op de opening van het lustrumseizoen waren de ambassadeur van Nieuw Zeeland en zijn vrouw. Dit seizoen wil het podium extra aandacht besteden aan de expat gemeenschap in Den Haag, om hen te laten zien hoe dichtbij, en in welk een huiselijke en imtieme sfeer cultuur in Nederland soms kan zijn. Na de Bach Suite speelde Katy nieuw werk geïnspireerd op Bach's solo suites speciaal voor haar gecomponeerd door twee jonge Amerikaanse componisten. Natalie Draper schreef een driedelige Suite voor cello solo; een zeer pakkend, ritmisch stuk dat af en toe ook hartverscheurend was in de prachtige glissandi. Zeker weten dat dit stuk niet in de kast zal belanden! Mare Insularum (Eilanden Zee) van Chad Langford maakt deel uit van een nieuwe serie gerelateerd aan de zeeën op de maan en maakte gebruik van een heel ander idioom, waarbij losse snaren trilden, en de stilte tussen de tonen minstens net zo belangrijk bleken als de tonen zelf. Een heel boeiend contrast. Voorlopig zal dit wel de laatste keer zijn dat Katy hier optrad: ze verhuist naar Schotland eind van de maand. Podiumkunsten Emmakade wenst haar veel geluk!


Zondag 17 juni 2012 jl

Gedachtepurper
Spaans- en Nederlandstalige liederen voor zang en gitaar

MORSINK/LASCURAIN - Duo zang- gitaar

Natascha Morsink, mezzosopraan
Santiago Lascurain, gitaar

"Mooi! 'n hele vanzelfsprekende uitvoering van mijn 3 liederen, met veel kleur en nuance. Ik ben er heel blij mee. Ook een heel mooi goed bij elkaar passend programma. Veel dank!" (Componist Patrick van Deurzen)
"Ay! Wat een ingehouden PASSIE, maar zò uitbundig vertolkt door Natascha y Santiago, dat het kippenvel verscheen op onze armen....Mede namens onze vrienden: Muchas gracias!"
"Wonderschone muziek en uitvoering! Inspirerend".

Mezzosopraan Natascha Morsink en de Mexicaanse gitarist Santiago Lascurain sloten het seizoen 2011-2012 prachtig af met hun boeiende programma Gedachtepurper voor een - meer dan- uitverkochte zaal. In hun programma met Spaans- en Nederlandstalige muziek voor zang en gitaar werd duidelijk dat tegenstellingen in muziek, in taal en in achtergrond fantastisch samen gaan. Dat contrasten tussen Noord en Zuid, oude(re) en net verschenen hedendaagse muziek ekaar prachtig aanvullen en inspireren. Met haar warme, flexibele en kleurrijke stem en het heldere 'crispy'en af en toe zelfs 'funky' en percussie geluid van de gitaar wisten Natascha en Santiago diep door te dringen tot het hart van elk lied, en menig traan te ontlokken aan het publiek. Naast de prachtig en met passie uitgevoerde Spaanse liederen van Manuel de Falla lieten zij ook onbekender repertoire horen van de Argentijn Carlos Guastavino en van Fernando Sor. Op een natuurlijke en heel vanzelfsprekende manier riepen ze verhalen en poëtische beelden op en stapte het bevlogen duo MORSINK/LASCURAIN moeiteloos over de grenzen van de tijd. Bijzonder was dat de componisten van beide nieuwe stukken, Patrick van Deurzen ("drie liederen") en de Nederlands-Peruaanse componiste Maria Alejandra Castro Espejo (cyclus: "Reloj de Amor', Nederlandse Premiere) waarmee het duo gewerkt had aan hun muziek, Podiumkunsten Emmakade met hun bezoek vereerden. Ook de dichteres van de 3 liederen van Van Deurzen, Marianne Grootenboer kwam luisteren. Santiago en Natascha lieten horen dat het commitment aan de nieuwe muziek groot is. Zij vinden dat een symbiose tussen componeren en het uitvoeren van nieuw werk een rijke traditie is die voortgezet dient te worden. Santiago vertelde dan ook met veel humor tussendoor dat het een voorrecht is om aan de componist te kunnen vragen hoe hij of zij iets bedoeld heeft en met hen te kunnen werken aan het repertoire. Het zou toch fantastisch zijn als je aan Bach zou kunnen vragen:" is dit het tempo dat je bedoelde?" .


Zondag 13 mei 2012 jl

Kurzweilig
Songs und Mehr van Kurt Weill

Benno Berlin, zang en voordracht
Marije van Duijne Strobosch, piano

"Yes, we let Kurt Weill's light in (und haben uns nicht geLangWeilt...)
"Het was prettig verwijlen met Benno en Kurt Weill".
"Heel prettig van de transitie Berlijn-Parijs-New York te mogen horen! Grote verschillen maar vanuit één passie!"

Zanger Benno Berlin is inmiddels wel een gaste gast van Podiumkunsten Emmakade te noemen. Al voor de derde keer trad hij op met een nieuw programma, ditmaal met pianiste Marije van Duijne Strobosch. Het duo nam de volle zaal mee naar het woelige Berlijn, waar het geweld van de eerste Wereldoorlog nog vers in het geheugen ligt. Naar een stad die geteisterd wordt door armoede, politieke chaos en duistere praktijken. Een stad waar alles mogelijk is, waar de Driestuiversopera ontstaat en waar de jonge Weill aan zijn ouders schrijft “Dit zijn de jaren, waarin een kunstenaar steeds op een kruitvat zit, waarin ongebruikte energie explosief ontladen wordt'. Daarna ving de reis met Kurt Weill aan van Berlijn, naar Parijs en daarna New York. Met veel verve en zijn natuurlijke charme zong Benno liederen uit al die verschillende perioden, uit de Duitse tijd ( Berlin im Licht, Es Regnet, Surabaya Johnny), de Franse (Complainte de la Seine) en de Amerikaanse tijd (My Ship, Speak Low). Benno Berlin en Marije van Duijne Strobosch lieten met 'Songs und Mehr' het Broadway van toen herleven. Het Broadway waar Kurt Weill ongekende successen boekte en waar hij zei “Ik ben een Amerikaan en New York is mijn bestemming”.

 

 

Zondag 15 april 2012 jl

Zona Frontiera
Moedige mengvorm van klassiek en jazz

Klaartje van Veldhoven, sopraan
Rembrandt Frerichs, piano
Maarten Ornstein, klarinet

"Heel aangenaam, verfrissend en leerzaam".
"Bijzondere combinatie, we hebben ervan genoten".
"Werden er maar vaker dit soort fraai- moedige gesprekken gevoerd!"

Klassiek zangeres Klaartje van Veldhoven en jazzpianist Rembrandt Frerichs en klarinettist Maarten Ornstein verkenden de grenzen van de het klassieke en jazz genre door moedig te zijn in het betreden van onbekend terrein en open in de muziek te staan. Het resultaat is een hele bijzondere mengvorm, waarin zij hun wereld vergroten. Klaartje zingt klassiek, Rembrandt speelt en improviseert met het klassieke materiaal, evenals Maarten Ornstein. In het concert bij Podiumkunsten Emmakade voerden zij muzikale gesprekken, gebaseerd op gecomponeerde muziek, maar meer en meer geimproviseerd. Het Kaddish van Ravel kreeg een heel bijzonder tintje door een Iraans blaasbalg instument te gebruiken, liederen van Lorca en Sor kregen ruimte voor improvisatie in zang en instrumenten. Een duidelijk uitgangspunt, maar een onbekende afloop, dus spannend tot het eind!

 

Zondag 11 maart 2012 jl

Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante
Teksten van Russische absurdist Daniil Charms op pianomuziek



Bernhard Christiansen, schrijver, dichter,theatermaker
Ariadne Verstegen, piano

"Het feit dat ik dit nu schrijf, zou een bewijs kunnen zijn dat ik er was. Maar hoe dit bewijs te formuleren? Fantastische voorstelling!"
"Wat nog te zeggen, zelfs na een 3e keer is het aangenaam Bernhard te zien voordragen!"
"We hebben genoten van de piano en de tekst."

Op één van de eerste zonnige lentedagen speelden schrijver/dichter/theatermaker Bernhard Christiansen en pianiste Ariadne Verstegen hun muziektheaterprogramma "Geleidelijk verliest de mens zijn gedaante". Het programma werd ontwikkeld door Christiansen en Isabelle van Dooren op basis van teksten van de Russische absurdist Daniil Charms (1905-1942) en muziek van veelal moderne componisten (waaronder bv Simeon ten Holt, Stefan Meylaers en Stephen Westra), maar ook Beethoven en Haydn. De muziek speelde een zelfstandige rol in deze voorstelling en versterkte de absurdistische beelden die Berhard Christiansen opriep. Christiansen heeft een zeer bijzondere, persoonlijke en onnavolgbare manier van vertellen. Het publiek werd van begin tot eind wordt meegezogen in een 21-tal verhalen, even gruwelijk als lichtvoetig, even eenvoudig als fiolosofisch, even triest als grappig. Onderdrukt gegrinnik, uitbarstingen van lachen en inlevende blikken klonken en werden zichtbaar gedurende het hele programma. Vreemde verhalen met diepere lagen, van oude vrouwtjes die uit het raam vallen, tot de man met de lange nek in de hutkoffer.... Christiansen bewees dat Charms' repertoire hem op het lijf geschreven is, en over een geweldige timing beschikt. Ariadne Verstegen sloot hierbij met haar muzieken timing naadloos aan en versterkte de verhalen met de voor deze voorstelling onmisbare klinkende beelden. Een echte aanrader!

 

Zondag 12 februari 2012 jl

Waterspiegel
Een muzikale reis door de wereldzeeën

Katharina Gross, violoncello
Arnold Marinissen, slagwerk en electronica

Het programma „Waterspiegel“ houdt zich bezig met de „klankruimte“ zee, duikt met muziekstukken voor violoncello, slagwerk en electronica tot een diepte van meer dan 10.000 meter onder de zeespiegel, en daarmee in een imaginaire klankwereld. De spectrale muziek van Jonathan Harvey, Per Norgards golfbewegingen en de barokke klankrivieren van Domenico Gabrielli stroomden door de vele lagen van de hoorbaar gemaakte waterwereld. Het publiek werd mee op reis genomen door Katharina Gross en Arnold Marinissen door de wereldzeeën. Een voorbijgaande regenbui op de pauk met kralenketting ("Falls"van Anthony Fiumara) , "zeemansliederen" van Piet-Jan van Rossum met een scheepsfluit en melodica, "Waves" , golfbewegingen in geluid op de 4 conga's (Per Norgard) en zelfs een zingende zaag. Oude (Gabrielli) en nieuwe (Ligeti) muziek op violoncello; geluidssporen van onderwatergeluiden, door Marinnissen zelf opgenomen onder water in een Deens fjord door een tape met cellomuziek ingespeeld door Katharina af te spelen en met een onderwatermicrofoon weer op te nemen... Er viel heel wat te beleven in dit bijzonder creatieve onderwater concert gespeeld door twee deze twee rasmuzikanten.

 

Zondag 15 januari 2012 jl

La Bonne Cuisine
Een kijkje in de vocale keuken

Foto's: Peter Nientied

Christina Völtl, sopraan
Natascha Morsink, mezzosopraan
Andrew Clark, piano

" 3 Topkoks --> 4 sterren! "
"Verukkelijk menu! Voortreffelijk geserveerd! "
"Wat een kookkunst! Het water liep me in de mond! Ik heb ervan genoten! "
" Het eten van deze muzikale keuken was verrukkelijk - cok güzel!"
"Erg genoten, dat smaakt naar veel meer!".

In een compleet uitverkocht Podiumkunsten Emmakade konden de gasten een kijkje nemen in de muzikale keuken van sopraan Christina Völtl en mezzosopraan Natascha Morsink. In hun programma "La Bonne Cuisine” gebruikten zij vocale ingrediënten van de middeleeuwen tot en met de 21e eeuw. Een ontdekkingsreis voor de oren, een prikkeling van de zintuigen; van de eenstemmigheid van Hildegard von Bingen (begeleid op cello door Andrew Clark), naar duetten en soli van Pergolesi en Händel, via aanstekelijke Beatle's arrangementen van Louis Andriessen, naar Mozart en belcanto aria's van Rossini en Donizetti. Ook zongen de 4-sterren zangeressen een intens gezongen a cappella duet van de Zweedse hedendaagse componiste Karin Rehnqvist, gevolgd door een ode aan de nacht (La Nuit van Chausson) en "Michelle, ma belle" in de stijl van Ravel. Uiteraard ontbraken ook de vier liederen van La Bonne Cuisine van Leonard Bernstein niet. De speelse en informatieve toelichting tussendoor en de zeer humoristische fragmenten uit de "Stripsody" van Cathy Berberian maakten het programma tot een bijzonder geheel en daardoor ook zeer behapbaar. Pianist Andrew Clark ontpopte zich naast virtuoos en zeer muzikaal begeleider ook als spreker in het door hem prachtig gedeclameerde gedicht "O do not fear the darkness" . Tijdens de afsluitende borrel toverden de zangeressen nog een lang na resonerend muzikaal toetje “te(v)oorschijn. De zeer verschillende stemmen en klankkleuren brachten een smaaksensatie teweeg die meer dan het proeven waard was. Het smaakt naar meer.


 
 

Stichting Podiumkunsten Emmakade
Koningin Emmakade 139
2518 JJ 's Gravenhage

Informatie en reserveringen:
06 36286700
info@podiumkunstenemmakade.nl

© Stichting Podiumkunsten Emmakade 2008